سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : پنج شنبه 87/10/12 | 12:0 صبح | نویسنده : بانو

سایت میدان از دو سال پیش کار خودش را شروع کرده و دلیل اصلی ایجاد آن به گفته شادی صدر ضرورت داشتن تریبونی برای بازتاب فعالیتهای مختلف بخشی از جنبش زنان (که اعضای گروه میدان در آن قرار داشته اند) بوده است.

درست یک سال پیش این سایت کمپین کوتاه مدت رهایی یاران جنبش زنان را را انداخت تا بازداشت سی و سه نفر از فعالان جنبش زنان که شش نفر آنها از همکاران سایت میدان بودند را پوشش دهد. این کمپین که توسط سهیلا وحدتی از همکاران آن زمان سایت که در خارج از کشور زندگی می کند راه اندازی شد (و من هم عضوی از آن بودم) به شکل شبانه روزی به فارسی و انگلیسی اخبار بازداشت ها را پوشش داد، با خانواده های یاران دربند جنبش زنان و با زنان بازداشت شده پس از آزادی مصاحبه هایی کرد و سه بیانیه مطبوعاتی را به شکل وسیعی در میان رسانه ها و سازمان های حقوق بشری منتشر کرد. فعالیت های خبری این کمپین به همراه پوشش خبری مستمر سایت زنستان منجر به واکنش گسترده جامعه جهانی به این بازداشت ها شد. از آنجایی که بیشتر اعضای این دو سایت در آن زمان در زندان بودند، این پوشش خبری گسترده حتی موجب تعجب بازجویان فعالان زن در بند شده بود.(4)

در سال گذشته این سایت بیشترین فعالیت را در بخش های "کمپین قانون بی سنگسار"، "نه به لایحه حمایت از مردان در خانواده"،  "تحصیل سهم من نیست حق من است" و "نه به طرح امنیت اجتماعی" داشته است. در پی خبر سنگسار قریب الوقوع سنگسار جعفر کیانی و مکرمه ابراهیمی در تاکستان قزوین، این سایت کمپینی اورژانسی را به راه انداخت و از مردم سراسر دنیال خواست در اعتراض به این حکم به مقامات ایرانی تلفن بزنند که در نتیجه این فعالیت ها سنگسار این دو نفر متوقف شد (که البته با کمال تاسف جعفر کیانی دو هفته بعد از آن سنگسار شد.) به دنبال سنگسار جعفر کیانی این وب سایت به انتشار مطالب زیادی در باره این سنگسار پرداخت.

همچنین این سایت با جمع آوری و لینک دادن مرتب به اخبار مربوط به زنان تبدیل به پورنالی درباره زنان شده است. به گفته نیما نامداری یکی از اعضای سایت میدان این پورتال کارکرد مستندسازی دارد چرا که همکاران میدان تلاش کرده اند در بخش "دیده بان" و "از دیگران" سایت لینک تمام مطالب مربوط به زنان ایرانی را جمع بکنند تا اگر روزی کسی خواست در باره موضعی تحقیق کند بتواند از آرشیو میدان استفاده کند.

به نظر شادی صدر تعریف اولیه اعضای میدان از سایت میدان، یعنی مکانی برای بازتاب  فعالیت های اعضا در دنیای واقعی در قالب کمپین ها و ابتکارات مختلف، رفته رفته تغییر کرده است. ابتدا گروه میدان سعی کردند نسبت به مسائل دیگری مربوط به زنان که در قالب کمپین ها گنجانده نشده بود هم واکنش نشان دهند و به این ترتیب قرار شد هر دو ماه یک بار موضوع ویژه ای انتخاب کنند و به آن بپردازند، اما کم کم حول این موضوعات ویژه گروههای متنوعی شکل گرفتند و فعالیتهای به گفته صدر "واقعی" (غیر از نوشتن مطلب و فعالیت در دنیای مجازی) انجام شد. مجموع این روند "میدان زنان" را از قالب سایتی که بازتاب دهنده فعالیتهای کمپین هایی با افرادی غیر مرتبط با هم بود، تبدیل به یک گروه اکتیویستی فمینیستی کرد که شبکه ای از آدمهای مرتبط با هم در آن حول موضوعات مختلف فعالیت می کنند.

به گفته صدر مهمترین تاثیر بیرونی کاری میدان در کنار تاثیرهایی که کمپین سنگسار داشته، فعالیت های این گروه در مورد تهیه، فروختن و ارسال کارت پستالهای "نه به لایحه حمایت خانواده" بوده است. صدر اعتقاد دارد که توسط این ابتکار گروه میدان توانست روی قشر وسیعی از مردم که لزوما درگیر مسائل جنبش زنان نبودند تاثیر بگذارند و آنها را نه تنها به مساله لایحه حساس کنند بلکه آنها را تشویق کنند که با امضا کردن و ارسال کارتها برای نمایندگان مجلس وارد مرحله کنش جمعی شوند و همچنین روی نمایندگان تاثیر بگذارند. به گفته صدر مصاحبه ها با این نمایندگان نشان می دهد تا چه حد کارتها اثر متفاوتی با بقیه کارهایی که تا به حال دیده بودند یا به آنها  منتقل شده بود داشته و عاملی بوده در کنار بقیه عوامل برای متوقف شدن روند تصویب لایحه  حمایت خانواده.




  • قالب وبلاگ | قالب وبلاگ | بلاگ اسکای