سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : شنبه 87/9/16 | 1:58 صبح | نویسنده : بانو

سایت تغییر برای برابری یکی از فعال ترین سایت های زنان در سال گذشته بوده است. این سایت که تریبون رسمی کمپین یک میلیون امضا است در سال گذشته تنها در بخش کوچه به کوچه خود 150 مطلب کار کرده است. این بخش که به گفته سمیه فرید، یکی از اعضای کمیته رسانه کمپین یک میلیون امضا، بیشترین تعداد خواننده را در کنار بخش انگلیسی و سایت نوشته های سایت دارد، تجربه های اعضای کمپین در تعامل چهره به چهره با مردم برای توضیح قوانین تبعیض آمیز و جمع آوری امضا را بازتاب می دهد.

این سایت که تا لحظه نوشتن این گزارش تا به حال ده بار فیلتر شده است، علاوه بر گزارش فعالیتهای درون کمپین مثل نشست ها و گزارش کمیته ها، مطالب تحلیلی و تئوریک فراوانی درباره جنبش زنان ایران و خصوصا کمپین یک میلیون امضا منتشر می کند. همچنین این سایت به صورت موضوعی درباره بعضی مواد بیانیه کمپین مطالبی را انتشار می دهد. به عنوان مثال در سال گذشته در این سایت مطالب زیادی در باره چند همسری، که لغو آن یکی از خواسته های کمپین است، منتشر شده است. بخشی از فعالیت های این سایت هم البته درباره پوشش اخبار و پیگیری دستگیری های متعدد اعضای این کمپین هست.

به نظر نفیسه آزاد یکی دیگر از اعضای کمیته رسانه کمپین یک میلیون امضا، رویکرد حقوقی سایت تغییر برای برابری به مسائل زنان، در عمومی کردن بحث های حقوقی زنان تاثیر زیادی داشته. به گفته آزاد، تحلیل موقعیت زنان در جامعه از بعد حقوقی به شکلی تخصصی و پیگیر توسط این سایت می تواند در بالا بردن سطح آگاهی افراد  بسیار موثر باشد. یکی از بخش های مهم این سایت به نظر نفیسه آزاد بخش کوچه به کوچه است که فضای عمومی را از دید کنشگران جنبش زنان بازگو می کند. "این مهم ترین بخش در مستند سازی یک حرکت محسوب می شود و به نظر من سایت تغییر در این زمینه یک نوآوری خوب داشته و دید درستی را به مخاطبان خود داده است."

به نظر سمیه فرید سایت تغییر برای برابری نقش به سزایی در عمومی کردن خواسته های کمپین یک میلیون امضا و خارج کردن جنبش زنان از جمع های کوچک محفلی داشته است. همچنین فرید اعتقاد دارد که بیشتر افرادی که در کمپین فعال می شوند از طریق سایت به آن پیوسته اند. فرید می گوید: "واقعیت جالب این است که ممکن است در برخورد چهره به چهره امضای بیشتری جمع شود، اما سایت فرصت مناسبی برای دیدن همه وجوه یک حرکت و پیوستن به آن است. همچنین  داشتن رسانه به یک حرکت هویت می دهد. مخصوصا در این شرایط بسته، اعضای کمپین بیشتر اوقات، خود را به دیگران با سایت معرفی می کند."

تاثیر دیگر سایت به گفته فرید روی اعضای کمپین است. فرید می گوید: "یکی از اهداف کمپین از ابتدا توانمند کردن افراد بود و یکی از توانمندی های هر انسانی توانایی نوشتن از خود و افکارش است. سایت این فرصت را در اختیار افراد قرار داد و همه افراد با همه توانایی ها را تشویق به نوشتن کرد. حتی برای تعداد زیادی از داوطلبان، کارگاه های نوشتن برگزار کرد.  این کار با توجه به اینکه زنان به صورت تاریخی، شفاهی هستند و کمتر می نویسند (شاید به دلیل کمی اعتماد به نفس)، بسیار موثر بود و تعداد زیادی از زنان اولین تجربه نوشتن را در سایت تغییر و در بخش کوچه به کوچه  داشتند."  به نظر نفیسه آزاد هم  معرفی چهره های جدید به جنبش زنان که با نوشته های خود در این باره شناخته می شوند یکی از دستاوردهای مهم این سایت بوده است.




  • قالب وبلاگ | قالب وبلاگ | بلاگ اسکای