سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : چهارشنبه 87/7/10 | 12:0 صبح | نویسنده : بانو

اصل برتری مردانه که با این اسطوره پشتیبانی می شود که  زنان از جنس فرودست به شمار می روند ، تنها در جامعه پدر سالار ما وجود دارد. در نخستین سیستم مادر سالاری ( جامعه بدوی) که بر پایه اصول اشتراکی برپا شده بود، چنین چیزی ، یعنی سلطه یک جنس بر جنس دیگر وجود نداشت.

یکی از ویژگیهای آشکار سرمایه داری و همه جوامع طبغاتی ، نابرابری جنسی بین زن ومرد است. مردها در اقتصاد ، فرهنگ ، سیاست و زندگی و روشنفکری برترند و زنان نقش زیردست و فرمانبردار را بازی می کنند.

این نابرابری جنسی نشانه آشکار جامعه طبغاتی از همان آغاز یعنی چند هزار سال پیش است، و در تمام به سه مرحله اصلی آن ادامه داشته است: بردگی ، فئودالیسم ( بزرگ مالکی) و  سرمایه داری.به سبب برتری طبیعی آنهاست. در این افسانه ها چنین آمده که برتری مردان پدیده ای اجتماعی در یک مرحله خاص تاریخی نبوده  ، بلکه قانون طبیعی است.بنا به ادعای این افسانه نیرومندی فیزیکی و ویژگیهای  روانی موهبتی است که طبیعت به مردان بخشیده است. این جامعه طبقاتی بود نه طبیعت، که زنان را به رده پایین تر و مردان را به رده بالاتر کشانید.

تو مطالب قبلی که براتون گذاشتم تا اینجا رسیدیم که رهبری زنان در جامعه ابتدایی ، بر سلب حق از مردان پایه گذاری نشده بود ولی جامعه طبقاتی ، تاکید اصلی را بر وظائف حیوانی_ مادی گذاشت . و این دستبرد به زنان اب استفاده از یک افسانه دوگانه اجرا شد. از یکسو مادری ، نمایانگر بلایی بیولوژیکی بوذ که از اندامهای زاینده زنان بر می خاست ... برای دلداری به زنان و پوشاندن وضعیت درجه دوم شهروندی آنها ، به ستایش مادران پرداخته و آنها را از هاله تقدس ، توانایی ذاتی ، احساس و دانشی همیشگی ، فراتر از درک مردان برخوردار نمودند. قدسیت و خوار شمردن ، دو روی یک سکه دستبرد اجتماعی به زنان در سیستم جامعه طبغاتی است.

در جوامع ابتدایی ، مادر بودن نه نشانه فرودستی بود و نه بالی طبیعی ، بلکه موهبت بزرگ طبیعی شمرده می شد. مادری به زنان قدرت و آبرو مبخشید.

آنچه برای نژاد انسانی سرنوشت ساز بوداین واقعیت بود که مادری به کار منجر ش و با هم آمیزی مادری و کار بود که نخستین سیستم اجتماعی بشر پایه گذاری شد.

این مادران بودند که برای نخستین بار ، کار کردن را در پیش گرفتند و در نتیجه ، راه رسیدن به انسانیت را نمایاندند....  در آن زبان ها ( زبان مردم بدوی) واژه مادر، برابر با ( تولیدگر – زایش گر ) است.

این نتیجه را نمی خواهیم بگیریم که زنان به طور طبیعی گونهء برترند. زنان یا مردان از تکامل طبیعی پدید آمده، و هر یک نقش گریز ناپذیر خود را بازی می کنند

 

منبع: آزادی زنان – نوشته ایولین رید – ترجمه افشنگ مقصودی- نشر آذین


  • قالب وبلاگ | قالب وبلاگ | بلاگ اسکای