سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : جمعه 87/6/15 | 11:49 عصر | نویسنده : بانو

 از امروز قصد دارم زنان نامدار تاریخ خودمون رو بهتون معرفی کنم . تا هممون بدونیم که زن چه تاثیری

تو زندگی و اجتماع میتونه داشته باشه و خانوما به قدرت و ارزش خودشون بیشتر پی ببرند و بدونند که هیچ فرقی با آقایون ندارند و حتی در تاریخ بوده اند زنانی که عامل موفقیت مردان نیز بوده اند پس با من همراه باشید تا هر هفته یک زن نامدار رو بهتون معرفی کنم.

در تاریخ ایران از ابتدا تا کنون، زن با ویژگی طبیعی خود چه با نام مادر و چه همسر در زندگی و سرنوشت خانواده و کشور رل چشم گیر داشته است.

این ویژگی در تاریخ قاجار روشنتر از هر زمان دیگر دیده می شود. زنانی چون جیران همسر محمد حسن خان قاجار و مادر آقا محمد خان سر سلسله قاجار، فاطمه مادر امیر کبیر صدر اعظم ایران، ملک زاده خانـم خواهر و جهان خانم مادر ناصر الدین شاه هر یک به گونه ای توانستند در سرنوشت و روند تاریخ کشور نقش داشته باشند.
جیران مادر آقا محمد خان، زنی دانشمند، دلیر ، جسور و صرفه جو بود بیشتر تاریخ نویسان و جهانگردانی که از دور و نزدیک از زندگی و شخصیت این زن آگاهی داشتند او را به نیکی ستوده اند و همه پیروزی محمد حسن خان( شوهر) و آقا محمد خان (فرزندش) را بازده راهنمائیهای درست، تربیت و سیاست بخردانه او می دانند. فارستر جهانگرد انگلیسی که در این دوران از ایران دیدن می کرده، در کتابهایش به نام(مسافرت از بنگاله تا انگلستان) درباره جیران چنین می نویسد:
«...آقا محمد خان ، تمام صفات خود را از مادرش جیران فرا گرفت و او را برای سلطنت تربیت کرد. یکی از صفات خوب که جیران به فرزندش آموخت این بود که اورا از کوچکی صرفه جو بار آورد . فارستر می گوید...در تاریخ اروپا نظیر آن زن وجود نداشته است و گرچه بعضی از زنهای اروپائی در برخی از قسمتها افتخاراتی داشته اند، اما واجد صفات دیگر نبودند ولی جیران دانشمند بود و دلیر و صرفه جو و با استقامت...اگر جیران نبود، نه محمد حسن خان دارای قدرت می شد و نه پسرش به سلطنت ایران می رسید...جیران پسرش را چنین اندرز می دهد...در زندگی هر کس و به خصوص مردانی که باید روزی به جاهای بزرگ برسند، چیزهائی هست که هیچ معلم نمی تواند به آنها بیاموزد و باید به وسیله تجربه فرا بگیرند..»




  • قالب وبلاگ | قالب وبلاگ | بلاگ اسکای