سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : سه شنبه 92/7/16 | 5:0 عصر | نویسنده : بانو

دختران ایرانی، یهود و ارمنی در دوره قاجار+تصاویر

 

آنتوان سوروگین یکی از مهمترین عکاسان زمان قاجار به شمار می رود. سوروگین در این زمان از عکاسان نزدیک به ناصر الدین شاه محسوب می شد و گفته می شود که شاه قاجار علاقه‌ی زیادی به عکس‌های دربار و پرتره…

آنتوان سوروگین بی شک یکی از مهمترین عکاسان زمان قاجار به شمار می رود.

آنتوان سوروگین معروف به «آنتوان خان» عکاس‌ ایرانی-گرجستانی زمان ناصرالدین شاه قاجار با مجموعه عکس هایش از مردم، مکان ها آداب و رسوم، مشاغل و خصوصا اقوام ایرانی در عین حال که یکی از نخستین عکاسان ایرانی است و به لحاظ هنری تصاویر درخوری به ثبت رسانده به لحاظ تاریخی، دارای اهمیت و اعتبار ویژه ای است.

 

 

سیمای یک زن با لباس سنتی در عصر قاجار

 

سیمای یک دختر ارمنی ساکن ایران

 

سیمای دختران ارمنی ساکن ایران

 

 

دو دختر ایرانی با لباس سن

 

سیمای دختر کرد ساکن ایران

 

سیمای دختر کرد ساکن ایران

 

آنتوان که فرزند پدر و مادر گرجی تبار مقیم ایران بود در سفارت روسیه در تهران به دنیا آمد و  از سنین جوانی همراه با برادرانش امانوئل و کولیا نزد عکاس معروف روسى دیمترى ایوانویچ ژرماکوف در تفلیس عکاسى را آموخت.

او در سال 1870 میلادی بار دیگر به ایران بازگشت و در تبریز ساکن و سپس به دستگاه ولیعهد مظفرالدین میرزا راه یافت و از او لقب «خانى» گرفت؛ وی بعد از آن به تهران آمد و در خیابان علاءالدوله (فردوسى) کنار در شرقى میدان مشق یک عکاسخانه دایر کرد.

سوروگین در این زمان از عکاسان نزدیک به ناصر الدین شاه محسوب می شد و گفته می شود که شاه قاجار علاقه‌ی زیادی به عکس‌های دربار و پرتره وی داشت.

 

 

سیمای دختر یهودی ساکن ایران

بیشتر عکس‌های گرفته‌شده آنتوان خان متعلق به سال‌های 1249 تا 1309 خورشیدی است و او به علت این‌که توانایی صحبت کردن به زبان فارسی را مانند زبان مادری داشت، به خوبی توانست با اقشار فرهنگی مختلف مردم ایران ارتباط برقرار کند. عکس‌‌های او از دربار سلطنتی، حرمسراها، مساجد و بناهای یادبود دیگر ادیان بسیار شاخص بود و او را متمایز با دیگر عکاسان مشهور اروپایی در ایران می‌کند.

گفته می شود که در دوران مشروطه، آنتوان خان به جمع مشروطه خواهان پیوست و به همین خاطر محمدعلی شاه قاجار دستور داد بمبی را در خانه کنار عکاسخانه‌ی وی منفجر کنند؛ بر اثر این حادثه یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های عکاسی دوران قاجار از بین رفت.

 

زنان و دختران در پشت یک دار قالی

 

زن محجبه در عصر قاجار

 

 

دختر یک شاهزاده عصر قاجار

 

 

دو زن رهگذر با کوزه آب

همچنین در دوران رضا شاه پهلوی دو هزار نگاتیو شیشه‌اى پرارزش سوروگین توقیف شد که تا سال‌ها بعد در دست خاندان پهلوی بود.

عکس های این عکاس ایرانی اکنون در «گالری هنر فریر» در واشنگتن، موزه‌ی ملى نژادشناسى شهر لیدن و موزه عکس آمستردام هلند نگهداری می شود. در اینجا قصد داریم در مجموعه ای چند قسمتی نگاهی به عکس های این عکاس ایرانی بیاندازیم؛ عکس هایی که جدا از ارزش زیبایی شناختی هر یک سندی تاریخی از زندگی ایرانی در نزدیک به چندین دهه پیش است. لازم به ذکر است عبارات ذیل هر عکس تنها توضیحی است که درباره آنها ذکر شده است.

 

برگرفته از سایت خبر فارسی




تاریخ : شنبه 92/5/5 | 4:0 صبح | نویسنده : بانو

دوست دارین پوشش زنان ایران در گذر زمان رو ببینید ؟ پس با من بیاین ....

ادامه مطلب...


تاریخ : دوشنبه 87/12/5 | 12:0 صبح | نویسنده : بانو

اسفندگان، جشن بزرگداشت زن و زمین

می‌ستاییم این زمین را، می‌ستاییم آن آسمان را،
   می‌ستاییم روان‌های جانوران سودمند را،
     می ستاییم روان‌های مردان پیرو راستی را،
       می‌ستاییم روان‌های زنان پیرو راستی را،
در هر سرزمینی که زاده شده باشند،
مردان و زنانی که برای پیروزی آیین راستی کوشیده‌اند،
          می‌کوشند و خواهند کوشید
                                         (اوستا - فروردین یشت - بند 153 و 154)

«ایرانیان باستان از گذشته‌های دور تحت تاثیر و نفوذ مادر خدایان یا الهه­گان بوده‌اند که آن­ها را حمایت می‌کردند. با دگرگونی نقش زن به عنوان عنصری سودمند در جامعه، گروه خدایان مادینه نیروی برتر شدند و دست به آفرینش و کارهای شگفت‌ آوردند»(1)

ادامه مطلب...


تاریخ : دوشنبه 87/12/5 | 12:0 صبح | نویسنده : بانو

سپندارمذ روز پنجم از هر ماه و ماه دوازدهم سال است .در شکل معنوی و مینوی اش مظهر بردباری و سازگاری و فروتنی اهورایی(اندیشه درست وپاک) است و در جهان مادی و خاکی نگهبانی زمین به او سپرده شده . برابر با روش و قاعده کلی روز پنجم اسفند ماه به مناسبت یکی شدن روز و ماه جشن می باشد. این جشن همراه با آداب و رسوم و تشریفاتی ویژه برگزار می شد .نخستین جشنی که در این روز برگزار می شد جشن مردگیران یا مژد گیران بوده است .این جشن ویژه زنان بوده و به مناسبت تجلیل و بزرگداشتشان برپا می گشت .به بیان ابوریحان بیرونی اسفندارمذ ایزد موکل بر زمین و ایزد حامی و نگهبان زنان شوهر دوست و پارسا و درست کار بوده.به همین مناسبت این روز عید زنان به شمار می رفت.مردم به جهت گرامی داشت به آنان هدیه داده و بخشش می نمودند .در زمان ابوریحان این رسم هنوز رواج داشته و زنان نه تنها هدیه دریافت می کردند بلکه نوعی فرمانروایی می کردند و مردان باید از آنان فرمان می بردند .گردیزی نوشته است از این جهت جشن را مردگیران می گفتند که زنان به اختیار خویش و با آزادی شوی و مرد خود را بر می گزیدند.در هر صورت این روز به سبب دریافت هدایا و فرمانروایی بانوان جشن زنان محسوب می شود .بین دوستان گرامی به دلیل نزدیکی ولنتاین با این روز معمول گشته که این روز را ولنتاین ایرانی نامگذاری کنند اما باید توجه داشت که بردباری و فروتنی که مظهر سپندارمذ است و زمین را با آن مثال می زنند (چرا که افتاده تر و صبورتر از خاک وجود ندارد) بیشتر به صفت و خصلت مادران اختصاص دارد و اگر برادران گرامیم تصمیم دارند پنجم اسفند را بجای ولنتاین به همسران یا دوستانشان هدیه دهند هرگز مادران خود را فراموش نکنند و مقام والای مادر را بر هر چیز و هر کس ارجمندتر بدانند.همچنین که جشن مهر و مهرگان به دلیل مهر و محبتی که در این جشن حاکم است به معنای ولنتاین امروزی بیشتر نزدیک است(خصوصا که هدایا یک طرفه نمی شود).این جشن را نیز به سبب اینکه نزدیک نوروز و فصل بهار است و موقع کشت و کار کشاورزان می باشد جشن برزیگران هم می نامند زیرا کشاورزان از این روز به بعد آلات و اسباب کشت و کار را آماده می کنند و بکاشتن درخت و گل و شخم کردن و غیره می ردازند و کاشتن درخت در این روز نیز بسیار معمول می باشد .جشن اسفندگان بر تمامی بانوان ایرانی به ویژه مادران گرامی فرخنده باد . پاینده باشید و اهورایی.پاینده ایران




تاریخ : دوشنبه 87/11/28 | 12:0 صبح | نویسنده : بانو

درصورت حمایت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و تایید و تصویب شورای انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهور، جشن ملی و ایرانی اسفندگان در تاریخ ?? بهمن ماه، جایگزین جشن والنتاین خواهد شد.
با توجه به بحث تهاجم فرهنگی در راستای سیاست‌های دولت، انجمن دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران طی دو سال اخیر موضوع برگزاری جشن ملی اسفندگان را به صورت جدی دنبال کرده است.
انجمن دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران در طول دو سال اخیر با ارسال پیامک و برگزاری نشست‌های دانشگاهی به تبیین و ترویج مفهوم این مراسم پرداخته است.
قرار است این موضوع به شورای فرهنگ عمومی ارسال شده و در صورت تأیید به شورای انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس‌جمهور ارسال شود.
پس از تأیید و تصویب برگزاری این آیین در این شورا جشن اسفندگان نیز به مانند شب یلدا در فهرست مراسم ثبت شده در تقویم رسمی کشور ثبت خواهد شد.
جشن اسفندگان آیین کهن ایرانی با پیشینه چند هزارساله است که مانند نوروز و مهرگان به هیچ پادشاه و سلسله‌ای ارتباط ندارد.
متأسفانه این آیین چند هزارساله ایرانی در طول سالیان گذشته بدست فراموشی سپرده شده و در طول چند سال اخیر، مراسم غیر ایرانی و بیگانه والنتاین جایگزین این مراسم منسوخ شده ایرانی شده است.
بنابراظهارات پژوهشگران تاریخی و ایران‌شناس، آیین اسفندگان همانند جشن والنتاین تنها به دخترها و پسرهای جوان اختصاص ندارد.
در این مراسم که به تعبیری آیین مهرورزی عشق و دوستی تلقی می‌شود هر فرد در هر جنسیت و سن حتی فرزند به مادر می‌تواند هدیه‌ای به رسم دوستی و علاقه بدهد.
هنوز در برخی از روستاهای ایران مراسمی برای پختن آش اسفندی توسط زنان روستا برگزار می‌شود.
بنابراین گزارش واژه اسفندگان که در اوستایی «سْپِنـْـتـَه آرمَئیتی» و نام چهارمین امشاسپند است، از دو بخش «سپنته» یا «سپند» به مانک پاک و مقدس و «آرمئیتی» به معنی فروتنی و بردباری تشکیل شده و معنای این دو با هم فروتنی ِپاک و مقدس است.
امشاسپند سپندارمذ، نگهبان و ایزدبانوی زمین ِسرسبز و نشانی از باروری و زایش است. جشن سپندارمذگان یا اسفندگان، روز گرامیداشت زنان در ایران باستان بوده و این روز به نام مردگیران یا مژدگیران یا مزدگیران(=هدیه گرفتن از مردان) نیز در ادبیات فارسی بکار رفته است.




  • قالب وبلاگ | قالب وبلاگ | بلاگ اسکای