سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : چهارشنبه 87/10/4 | 4:39 عصر | نویسنده : بانو
به بخت خود فکر می کند که با مرگ شوهرش تیره و تار شد ، شاید اشتباه او گذران زندگی تنها با تکیه بر در آمد شوهر بود اما او به خواست شوهر و اطرافیان تن داده بود و بر خلاف میلش نمی توانست دوشا دوش مرد خود کار کند.حالا تنها تکیه گاهش کجاست که ببیند شانه های همسرش زیر دوش مشکلات خم شده است.
او به دنبال دست های حمایت گری می گردد، که فرزندان یتیمش را از گرداب بی پناهی بیرون بکشد و در امنیت نگه دارد ولی ...
خودش یک تنه بار زندگی را با کار در منزل دیگران به دوش می کشد.
بی اختیار همچون همیشه اشک راه خود را روی گونه هایش که از شدت حرف های نیش دار سرخ شده پیدا می کند و بغض این زخم کهنه می شکند.
در حال حاضر هزاران زن سرپرست و بد سرپرست خانوار برای کسب لقمه نانی حلال برای فرزندان یتیمشان باید طعنه های ناجوانمردانه مردم را بشنوند.
(زهرا -الف) ?? ساله یکی از زنان سرپرست خانوار است که به دلیل از کار افتادگی و بیماری اعصاب همسرش از ?? سال پیش سرپرستی ? فرزندش را بر عهده دارد.او می گوید : متاسفانه نوع نگاه مردم به زندگی ما بسیار نامناسب است ، بیشتر مواقع با رفتارهای تحقیرآمیز افراد روبرو می شویم که خیلی سخت است.
او اضافه می کند : در این مدت سختی ها و مشکلات زیادی سر راه زندگی مان بود ولی من طوری زندگی نکرده ام که حتی همسایه دیوار به دیوارمان متوجه شود ، سعی کردم زندگی آبرومندانه ای را برای فرزندانم فراهم کنم تا به آن ها ضربه روحی وارد نشود.
من به فرزندانم افتخار می کنم ، وقتی می بینم هر کدامشان در تحصیل موفق بوده و با این اوضاع خانوادگی مان به دانشگاه رفته اند و هر طور شده کار می کنند تا خرج خود را تامین کنند.
او می افزاید : حدود ?? سال است تحت حمایت های بهزیستی هستیم و ماهی ?? هزار تومان مستمری دریافت می کنیم که تا حدی کمک خرجمان است.
وی در حال حاضر تنها دغدغه و نگرانی خود را در آینده بچه ها می داند و می گوید: پسر بزرگم که ?? سال سن دارد از سن ?? سالگی کار می کند و به دلیل مشکلاتی که در خانواده داریم هنوز قصد ازدواج ندارد.
او می گوید : اگر افرادی مثل ما ، مورد حمایت های جدی و مالی دولت قرار نگیرند مشکلات و آسیب های بسیاری در جامعه به وجود می آید ، بهزیستی برای اشتغال زنان سرپرست خانوار اقداماتی انجام داده که قابل تقدیر است.
پاکداری خانم ?? ساله ای است که ?? سال سرپرست خانوار بوده و ? فرزند نیز دارد.
او با اشاره به تبعیضاتی که در جامعه نسبت به وی و امثالش می شود اعتراض دارد و می افزاید : سطح سواد چندانی ندارم و همسرم که نان آور خانواده مان بود سال هاست از بیماری ریوی رنج می برد.
او ادامه می دهد : کار در منازل مردم ، تحمل نیش و کنایه ها ، فشارهای عصبی و بیماری خودم دیگر توانی برایم نگذاشته ولی چاره ای نیست و باید با آن ها کنار بیایم وی ?? هزار تومان حقوقی که هر ماه از بهزیستی دریافت می کند را با توجه به گرانی ها بسیار ناچیز می داند ولی می گوید : به همین میزان هم قانع هستیم و همیشه دعای سلامتی می کنیم.
وی مهمترین دغدغه خود را نگرانی ، اضطراب و ناامنی نسبت به آینده خود و فرزندانش عنوان و اضافه می کند : نگرش جامعه نسبت به زنان سرپرست خانوار و استفاده از کلماتی چون مطلقه و یا بیوه بودن از اصلی ترین مشکلات زنان سرپرست خانوار به شمار می آید که باعث منزوی شدن و دوری از اجتماع افرادی مثل من می شود و من نیز چنین احساسی دارم.
یک کارشناس امور اجتماعی و آسیب ها می گوید : زنان سرپرست خانوار علاوه بر نقش مادر ، باید نقش پدر را هم برای فرزندانشان ایفا کنند و حتی در برابر حوادث زندگی یکه و تنها چون کوهی استوار بایستدند و مقابله کنند ، آن ها با وجود بحران های اقتصادی ،سیاسی ، اجتماعی و حتی نگرش های عذاب دهنده و حقارت بار ، ترس ، خجالت و فشار زندگی خم به آبروی خود نمی آورند و شجاعانه نبرد می کنند تا سربلند شوند.
حمیدرضا خواجوی معتقد است : به طور کلی زن سرپرست خانوار تمام مسئولیت های فرزندان از یک طرف و اداره خود از طرف دیگر را به عهده داشته و هیچ گونه یاری رسانی در این خصوص ندارد ؛ به بیان دیگر مسئولیت ها و نقش یک فرد در خانواده نیز در مسئولیت های این زن خلاصه می شود و مشکلات وی را صد چندان می کند.
وی درباره آسیب ها و عوارضی که زنان سرپرست خانوار با آن مواجه می شوند می افزاید : عوارض دامنگیر این قشر از جامعه است که می توان به روحیه نامناسب و احساس بی اعتمادی وی نسبت به اطرافیان و بالطبع آسیب پذیری این زنان در مواجهه با مشکلات زندگی ، تامین و اداره خود و فرزندان و نحوه تربیت شدن آن ها اشاره کرد.
وی با بیان این که آسیب های پیش روی این زنان نسبت به گذشته بسیار کمتر شده و نگاه اجتماع و فرهنگ جامعه در قیاس با گذشته تغییر کرده است اضافه می کند : معمولا زنان سرپرست خانوار با اشتغال به کار ، بخش عمده ای از مشکلاتی که پیش روی آن هاست را برطرف کرده و نیز کمک اقوام و پدر ومادر به آنان باعث تقویت روحیه و به دست آوردن انگیزه مجدد خواهد شد.
این کارشناس امور اجتماعی و آسیب ها در رابطه با آستانه تحمل این زنان در گذشته و حال می گوید : در گذشته زنان در صورتی که زن سرپرست خانوار می شدند اقدام به ازدواج مجدد می کردند و این ازدواج ها آن ها را عمدتا با مشکلات دیگری مواجه می کرد ، چرا که عجول بودن و فشار خانواده ها در این زمینه باعث بوجود آمدن شکاف جدیدی از جمله ازدواج های ناموفق می کرد.خواجوی بزرگترین نیازمندی این قشر را تامین مالی از طریق اشتغال به کار و تقویت روحی از طریق ارتباط با دوستان و اقوام می داند و ادامه می دهد : جامعه نباید به آن ها نگاهی ترحم آمیز و بدبین داشته باشد.
وی می افزاید : حمایت های سازمان های دولتی (کمیته امداد و بهزیستی) و غیر دولتی (خیریه ها) در حد بسیار جزئی و اندک به زنان سرپرست خانوار می شود که معمولا کافی نیست و پر واضح است در صورت چنین شرایطی و تامین نشدن زنان سرپرست خانوار از جهت مالی روحیه آنان تضعیف می شود و انگیزه ای برای بوجود آمدن فساد اخلاقی و معضلات اجتماعی خواهد شد.
وی می افزاید : به نظر می رسد برای حمایت کردن اساسی برای رسیدن به جواب مطلوب ، دولت باید با پررنگ کردن نقش خود و اختصاص بودجه های مناسب برای رفع این معضلات و مشکلات فکری بردارد و این نکته را فراموش نکنیم که سالم سازی فضای زندگی این زنان و کمک به خود کفایی آنان باعث تربیت فرزندان آگاه آنان در جامعه خواهد شد.معاون اجتماعی سازمان بهزیستی خراسان جنوبی نیز می گوید طبق تعاریفی که وجود دارد زنان سرپرست خانوار ، زنانی هستند که به دلیل عواملی چون طلاق ، فوت و یا اعتیاد همسر ، از کار افتادگی او ، رها شدن توسط مردان مهاجر و یا دیگر موارد مجبور می شوند که مسئولیت و سرپرستی خانواده را به عهده بگیرند.
علی عرب نژاد اضافه می کند : زنان سرپرست خانوار ، شامل زنان بیوه ، زنان مطلقه ، همسران مردان معتاد ، همسران مردان زندانی ، همسران مردان بیکار ، همسران مردان مهاجر ، همسران مردانی که در نظام وظیفه مشغول هستند ، زنان خود سرپرست (زنان سالمند تنها) ، دختران خود سرپرست (دختران بی سرپرست که هرگز ازدواج نکرده اند) ، همسران مردان از کار افتاده و سالمند می شود وی با بیان این که یک هزار و ??? زن سرپرست خانوار زیر پوشش این سازمان در خراسان جنوبی هستند می افزاید : از این تعداد ?? درصد در مناطق شهری و ?? درصد درمناطق روستایی ساکن هستند.
وی میانگین سن این زنان در استان را ?? تا ?? سال عنوان می کند و می گوید : ?? درصد آن ها در گروه های همیار زنان با در آمد ?? تا ?? هزار تومان در ماه شاغل هستند و تعدادی نیز در مشاغل خانگی و خود اشتغال با درآمد کمتر ?? هزار تومان تامین معاش می کنند.
وی به طرح توانمند سازی زنان سرپرست خانوار اشاره می کند و می افزاید : این طرح اهداف و مزایای زیادی دارد که از جمله می توان به اشتغال و خود اتکایی زنان سرپرست خانوار استفاده از پتانسیل و توانایی های بالقوه زنان افزایش استقلال فکری و اجتماعی زنان سرپرست خانوار ، کاهش فشار روانی حاصل از مشکلات مضاعف آنان از طریق گروه های همیار و ... اشاره کرد.
وی با بیان این که مستمری خانواده های نیازمند براساس بعد خانوار از مبلغ ??? هزار ریال در ماه تا ??? هزار ریال پرداخت می شود خاطر نشان می کند : کمک های غیر مستمر از قبیل پرداخت سرمایه کار و وام اشتغال زایی ، تسهیلات تشکیل گروه های همیار اشتغال زنان سرپرست خانوار ، هزینه ازدواج و تهیه جهیزیه ، تعمیر ، تهیه و رهن مسکن ، پرداخت شهریه و هزینه های تحصیل دانشجویان و دانش آموزان و ... از جمله حمایت های سازمان بهزیستی به زنان سرپرست خانوار می باشد.
وی درآمد پایین و هزینه های مداوم و بالای زندگی ، تربیت فرزندان و پیگیری مشکلات آنان ، عدم امنیت روانی و اجتماعی کافی در جامعه و نبود شرایط مناسب اشتغال در خانواده و جامعه و ... از دغدغه های این زنان به شمار می رود.
مدیر کل امور اجتماعی استانداری خراسان جنوبی نیز می گوید : زنان سرپرست خانوار مثل همه آحاد جامعه دارای کرامت انسانی هستند و به نوعی مستحق توجه بیشتر هستند چون در معرض آسیب های اجتماعی می باشد و تبعا وقتی خانمی که همسر و نان آور خانه خود را از دست داده با وضعیتی مواجه می شود که چند فرزند دارد و باید معاش آن ها را تامین کند ، طبیعی است که اگر جامعه به کمکش نیاید ممکن است به انحراف کشیده شود.محمدعلی قاسم زاده نداف می افزاید : نهادهای حمایتی مثل بهزیستی و کمیته امداد ، هلال احمر و حتی مجموعه هایی مثل دفتر اجتماعی و... باید تلاش کنند تا هزینه اشتغال این زنان (هر چند محدود) فراهم شود ، چون نفس بیکاری این افراد در کنار نبود منبعی برای تامین مخارج زندگی و ... دست به دست هم می دهد و بحران به وجود می آورد.وی اضافه می کند ، فقط سرپرست خانواده نیست که دچار بحران می شود عائله و فرزندان این زن هم در معرض آسیب و بحران قرار می گیرند.
وی تصریح می کند : اهتمام جدی دفتر امور اجتماعی و نهادهای حمایتی استان این است که در خصوص زنان سرپرست خانوار سندی تنظیم شود تا براساس آن زمینه های اشتغال آنان فراهم شود که این سند در دست تنظیم است و سازمان بهزیستی کارهای خوبی در این خصوص انجام داده و تا حدود زیادی محور کار سازمان بهزیستی است.
وی اضافه می کند : در آینده نزدیک اخبار خوشی در خصوص اشتغال این افراد خواهیم داشت.
 
برگرفته از سایت آفتاب



  • قالب وبلاگ | قالب وبلاگ | بلاگ اسکای