سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : یکشنبه 87/9/10 | 12:29 صبح | نویسنده : بانو
سبزپرس-گروه منابع طبیعی : در پی قطع یک درخت کهنسال در شهرستان رضوانشهر گیلان ، جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست - شاخه استان گیلان - با صدور بیانیه ای با اعتراض به مدیر کل اوقاف استان گیلان و دستور اخیر وی در ریشه کن کردن کردن درختان کهنسال ، خواستار توقف عملیات درخت افکنی به بهانه مبارزه با خرافه پرستی شد ...

گفتنی است هفته گذشته با پیگیری اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان یک درخت مقدس نما در شهرستان رضوانشهر قطع شده است. گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان حاکی است"در پی ارسال گزارش هایی در زمینه قایل شدن کرامت برای یک اصله درخت تناور قدیمی در رضوانشهر به شکل دخیل بستن و نذر و نیاز خواستن حجت االسلام والمسلمین "سید کاظم میر حسینی اشکوری" مدیر کل اوقاف گیلان دستور قطع این درخت را صادر کرد . بر اساس این گزارش درخت مذکور قطع شد و چوب  حاصل از آن برای صرف در امور خیریه استفاده شد ."

از این رو جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست با اعتراض به این موضوع در بیانیه خود خاطر نشان کرده است: « گیلان، سرزمین درختان کهن و باورهای دیرپا است . جنگل های انبوه و مردمان غیور این سرزمین، افسانه های بسیاری در دل خود دارند که از گذر سالها مبارزات پایمردی ها و استقامت آنان حکایت دارد . این افسانه ها سینه به سینه نقل شده اند تا به دست نسل های بعدی برسند . اما درختان بی زبان و سر بر آسمان ساییده تنها با زاستی قامتشان با برگ های افشانشان و سایه های بلندشان است که از تاریخ می گویند . آن ها زبانی جز قامت استوارشان ندارند .

اما ما انسان ها در مقابل صلا بت درخت همیشه کوچک می نموده ایم . پس درخت را ستایش کرده ایم به ستایش نعمات خداوند و به برکت سبزی و سایه ای که به ما ارزانی داشته است . به دورش پارچه بسته ایم . به شاخه هایش  نخ آویخته ایم و آن را دوست داشته ایم . اما کیست که نداند که توجه به درخت نه از خرافه پرستی مردمان است بلکه به سبب احترام به سبزینگی و بالاتر از همه احترام به باورهای نیاکانمان در ارج گذاری به طبیعت است . »

در ادامه این بیانیه آمده است : « حال در کشوری خشک و کم آب که 2/0% آن را جنگل تشکیل می دهد و تنها باریکه ای از این سرزمین از موهبت جنگل های باستانی و منحصر به فرد در کره زمین برخوردار است و حتا یک درخت آن میراثی است که ار میلیون ها سال پیش برای ما باقی مانده است. فرمان بریدن درختان کهنسالی را می دهیم که بسیاری شان دیگر همانندی  در کره زمین ندارند .

گفته اند که جرم این بلند قامتان سایه دار رواج خرافه است! فرمان داده اند که درختان کهنسالی که بسیاری شان دیگر همانندی ندارند را از بیخ برکنند! ما را چه شده است !!کاش این درختان زبان می داشتند و از خشکسالی ها، از آفتاب های سوزان و از مردمان از پا افتاده برایمان قصه ها می گفتند. کاش این درختان زبان داشتند و می گفتند که چگونه آب را و آفتاب را به خدمت سلامت و سعادت ما درآورده اند. کاش این درختان زبان می داشتند و می پرسیدند به کدامین جرم  بی محبس و دادگاه ما را به مسلخ می برید !

آیا برای مبارزه با خرافه  و خرافه پرستی باید درختان بی زبان را برید ؟ اصلا چرا به ریشه یابی خرافه و خرافه پرستی نمی پردازیم و تیشه بر ریشه درخت می زنیم ؟ به گاه دلتنگی به درخت پناه می بریم. برای استراحت وفراغت به درخت پناه می بریم . برای آسایش و دلخوشی به درخت پناه می بریم . برای باور زیبایی ها به درخت پناه می بریم و حال دستور داده اند برای مبارزه با خرافه درخت را ببریم

"و زمین پاک گیاهانش به اذن پروردگار می روید" سوره اعراف آیه 57 . مگر در جای جای قرآن خداوند به بندگان شایسته خویش بشارت نداده است که در جهان آخرت آنان را به توتستان ها و سایه سارانی گسترده فرا خواهد آورد. این بالاترین بشارتی است که خداوند برای بندگان شایسته خویش می دهد . حال دراین جهان فانی ما سایه ساران  سایه گستر را قلع و قمع می کنیم تا دفع خرافه کنیم ! ریشه خرافه در درخت نیست که با بر کندن آن از میان برود.»

اعضای این جمعیت همچنین خطاب به اشکوری، سرپرست اداره کل اوقاف استان گیلان که دستور قطع درختان کهنسال را صادر کرده می افزایند: از اقصی نقاط ایران برای آرامش و راحت به گیلان با درختان کهنش می آیند . سرو هزاران ساله هرزویل، درختان سر به فلک کشیده بلوط و آزاد، سرخدار های در حال انقراض، ممرزهای راست قامت و بسیاری درختان کهن سال گیلان به شکلی باورنکردنی و به یاری باورهای آمیخته به افسانه و رویا پاس داشته می شوند.  به شاخه هایشان پارچه های سبز می بندند و در زیر سایه شان چراغی به احترام بر می افروزند و خدا را برای داده ها و نداده هایش سپاس می گویند.

اگر مردمانی فراتر از این احترام و تنها برای حفظ و پاسداشت این درختان کهن سال از گزند تبر های تیز چنگ سالیان سال بلکه قرن ها بر پایداری این آزادگان راست قامت پای فشرده اند، چرا این حرمت را پاس نمی دارید؟ و چرا اگر هم رنگی ناروا درآن می بینید با زدودن رنگ خرافه از یک حرکت نمادین، شکل بنبادین و زیبای حرمت و شکر نعمت و آفریده خداوند یعنی درخت را تشویق نمی کنید ؟

آقای اشکوری! آیا کودکی خویش را در اشکورات و در سایه سار درختان منطقه فراموش نموده اید؟ ولی هیچ یک از درختانی که شما روزی بر آن تکیه دادید و یا به دیدار پارچه های رنگ به رنگی که بر شاخه هایشان باد می خوردند .رفته بودید (همانند بسیاری از ما)هیچ گاه گمان نمی بردند که روزی فرمان قتلشان را این چنین صادر نمایید !

پایگاه خبری فضای سبز و محیط زیست ایران




  • قالب وبلاگ | قالب وبلاگ | بلاگ اسکای