سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : یکشنبه 87/7/21 | 5:24 عصر | نویسنده : بانو

کانون زنان ایرانی: برخی از فعالان کمپین یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین نابرابر و جنبش زنان ایران در دیدار شان با نسرین ستوده، وکیل و فعال جنبش زنان مجسمه فرشته عدالت را به او اهدا کردند.

چندی پیش نخستین جایزه کمیته بین المللی حقوق بشر ایتالیا به نسرین ستوده تعلق گرفت و این بهانه ای شد تا برخی از فعالان جنبش زنان عصر شنبه به خانه نسرین ستوده بروند تا مجسمه فرشته عدالت را به زنی هدیه کنند که خود بانوی عدالت است.

نسرین ستوده که وکالت بسیاری از فعالان جنبش زنان را بر عهده گرفته است با خوشرویی از میهمانانش پذیرایی می کند و خوشحال است که این بار نه به خاطر زندانی شدن فعالی که به خاطر یک خبر شادی بخش دور هم جمع شده اند:" من باید این تبریک را به شما فعالان حوزه زنان بگویم.اکنون در کنار یکدیگر شاد و خوشحال جمع شده ایم و این انگیزه ای است برای ادامه فعالیت هایمان."

او از فشارها و سختی های حرکت در جنبش زنان می گوید که خود نیز در متنش قرار داشته است. به مجسمه عدالت نگاهی می اندازد، زنی روی کره زمین نشسته، در یک دست شمشیر دارد و دست دیگرش هم ترازوی عدالت را گرفته است :" خاطره های غم انگیز در مسیر حرکت و تلاش جنبش زنان ایران آنقدر زیاد بوده که به خاطرش زندان رفته ایم، احضارهای مکرر و حتی ممنوع الخروج شده ایم . شاهد عینی آن همین جاست." و به پروین اردلان ، برنده جایزه اولاف پالمه اشاره می کند که به قصد دریافت جایزه اش می خواست راهی سفر شود اما او را ممنوع الخروج کردند.

برنده جایزه کمیته بین المللی حقوق بشر ایتالیا فعالیت در حوزه زنان را مرور کوتاهی می کند: "سال های سختی را گذرانده ایم .در دهه 60 و سال های پس از انقلاب در سیاه ترین دوره ، تحت هژمونی گفتار تحقیر آمیز نسبت به زنان بودیم که حتی در حوزه خصوصی نیز نفوذ کرده بود .از دهه 70 به بعد به تدریج خود را پیدا کردیم و حالا خواسته های روشنی داریم که برای رسیدن به آن سختی های بسیاری را هم تحمل کرده و می کنیم."

صدای شادی و خنده به گوش می رسد و نیما فرزند خردسال نسرین ستوده نیز با این همهمه همراه می شود و می خندد. پسری که در میان فعالان جنبش زنان یادآور تلاش های نسرین ستوده است که در شرایط سخت بارداری و حتی دوران شیردهی در جلسات و سمینارها حضور پیدا می کرد و یا از موکلانش در دادگاه ها دفاع می کرد .

نسرین ستوده از وکلای فعالان حقوق بشر و کرد چون محمد صدیق کبودوند هست و همچنین وکالت فعالان مدنی چون امید معماریان و فعالان جنبش زنان چون رویا طلوعی و فرناز سیفی، منصوره شجاعی و طلعت تقی نیا برعهده داشته است. او همچنین از وکلای کمپین یک میلیون امضاست و تاکنون وکالت پروین اردلان، نوشین احمدی خراسانی، خدیجه مقدم، علی اکبر خسرو شاهی، جلوه جواهری، مریم حسین خواه، ناهید کشاورز، راحله عسگری زاده، نسیم خسروی، محبوبه حسین زاده، امیر یعقوبعلی، دلارام علی، مارل فرخی، ناهید جعفری و سمیه فرید را نیز عهده دار بوده است.

به خاطر همین فعالیت ها بود که او به عنوان برنده نخستین جایزه کمیته بین المللی حقوق بشر ایتالیا شناخته شد که مراسم اهدای این جایزه به نسرین ستوده در دسامبر 2008 در ایتالیا برگزار می شود.

خدیجه مقدم از دیگر فعالان کمپین یک میلیون امضا به شیرین عبادی، زهره ارزنی ، عبدالفتاح سلطانی و دیگر وکلای فعالان حقوق زنان اشاره می کند که با چشم بستن از مسائل مادی و دنیوی از آنها حمایت می کنند.

اوهمچنین برگزاری کارگاههای اموزش حقوقی و ارتقای آگاهی های حقوقی افراد را نتیجه تلاش وکلا می داند .

شهلا فروزانفر یکی از مادران صلح نیز خوشحال است که در میان جوان پرشور حضور دارد:"جنبش زنان توانسته فضای مدنی جامعه را باز کند و این بسیار خوب است."

محبوبه کرمی از دیگر فعالان کمپین یک میلیون امضا که به تازگی از زندان آزاد شده می گوید:" وقتی در زندان بودم از طرف مادرم نگرانی حس نمی کردم چون می دانستم دوستانم آنقدر به مادرم عشق می ورزند که جای خالی دخترش را حس نخواهد کرد و همین طور هم شد."

این برنامه توسط برخی از فعالان کمپین یک میلیون امضا، مادران صلح، کانون زنان ایرانی و چند تن از ‏فعالان اجتماعی تدارک دیده شده بود.




  • قالب وبلاگ | قالب وبلاگ | بلاگ اسکای