سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : یکشنبه 87/6/24 | 12:0 صبح | نویسنده : بانو

روزانه تعداد زیادی از مردم از جنبه های متفاوت رفتارهای خشونت آمیز متاثر می شوند که این رفتارها ربطی به نژاد، فرهنگ ،سن، مقدار پول یا حتی ناتوانی های شخصی افراد ندارد، در واقع خشونت ربطی به تفاوت ها ندارد و در هر شرایطی می تواند صورت گیرد. رفتارهای خشونت آمیز علیه زنان که شامل نمونه های رفتاری زیادی می باشد به اشکال متفاوت فیزیکی، روحی، عاطفی مشهود می باشند که تمام اشکال آن جرم محسوب می شوند. شخص آزاردهنده می تواند از افراد خانواده،رفیق عشقی،همسر فعلی یا قبلی،آشنای دور یا حتی یک غریبه باشد.امروزه خشونت زندگی میلیون ها زن دارای مراتب اقتصادی،اجتماعی و علمی متفاوت را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است و به عنوان مسئله ای که مانع پیشرفت فرهنگی و مذهبی زنان گروه های مختلف می شود همچنان به جا مانده است وموجب تاخیر یا توقف در تکامل حقوق زنان برای مشارکت همه جانبه در جامعه می باشد.

طبق تعریفی که در بیانیه "رفع خشونت علیه زنان" آمده، خشونت شامل: هر نوع رفتاری که در نتیجه ی آن صدمات روانی،جنسی،فیزیکی آزاردهنده به زنان وارد آید. مثل تهدید کردن ،اجبار کردن ،جلوگیری از آزادی و انتخاب خواه در زندگی خصوصی یا در اماکن عمومی.در گزارشات مقدماتی که توسط خانم کورامازومی در سال 1994 ارائه گردید سه زمینه از خشونت که زنان مخصوصا از آن رنج می برند شامل این موارد است:خشونت درون خانواده (خشونت خانوادگی،اعمال سنتی،سقط جنین دختر)، خشونت در جامعه (تجاوز،حملات جنسی ناخواسته،خریدوفروش زنان،استثمار نیروی کارزنان کارگر)،خشونت از سوی دولت ها (خشونت علیه زنان در بند در سال های جنگ،خشونت علیه زنان پناهنده).

پطروس غالی دبیر کل اسبق سازمان ملل در بیانیه ای در چهارمین کنفرانس جهانی زنان در بیجینگ در سپتامبر 1995 خاطر نشان کردند که خشونت علیه زنان مسئله ای جهانی است که باید مورد اعتراض جهانیان قرار گیرد هر چند که این مسئله رو به رشد است. ایشان افزودند نتیجه ی تحقیق در 10 کشور نشان داده که بین 17 تا 38 درصد زنان از طرف شوهرانشان مورد حملات فیزیکی ناگهانی قرار می گیرند. در هسته مرکزی اهداف عملیاتی این کنفرانس دولت ها اظهار داشتندکه خشونت علیه زنان تجاوز به حقوق اساسی انسان می باشد که موجب توقف در دستیابی به مسایلی چون برابری،رشدو صلح می گردد.

انواع خشونت

خشونت های خانوادگی

DOMESTIC VIOLENCE

تعدادی از زنان قبل از اینکه به دنیا بیایند دستخوش اثرات خشونت می گردند هنگامی که والدین منتظر ، به امید داشتن فرزند پسر به جای دختر جنین دختر خود را سقط می کنند.

زنانی که قربانی تجاوزات توسط محارم و خانواده هایشان هستند اغلب دچار شوک های عاطفی شدید ناتوانی های جسمی و ذهنی یا مرگ می شوند

خشونت های خانوادگی علیه زنان در کشور های در حال توسعه و توسعه یافته به یک شکل صورت می گیرد این مسئله توسط ناظرین اطراف مثل همسایه ها ،جامعه و دولت گاهی به عنوان مشکل خصوصی محسوب می شود اما بعضی از مشکلات خصوصی می توانند به یک تراژدی عمومی تبدیل گردند.

در ایالات متحده امریکا هر 18 دقیقه یک زن مورد خشونت قرار می گیرد خشونت های خانوادگی عامل اصلی صدماتی است که به زنان در سنین باروری وارد می آید.

گزارشات رسیده در مورد محاکمه سنگین ا-جی سمپسون بازیکن باز نشسته فوتبال امریکا در خصوص اظهار بی گناهی در مورد قتل همسر سابقش به همراه رفیق عشقیش که به اطلاع عموم رسید می تواند نمونه ای از توجه رسانه های بین المللی به مسئله خشونت و همسر آزاری باشد.

در پرو 70 درصد از کل جرائم گزارش شده به پلیس مربوط به زنانی هستند که مورد خشونت خانوادگی قرار گرفته اند.

بر حسب آمار رسیده از سوی کمیسیون حقوق بشر در پاکستان در 400 نمونه از خشونت های خانوادگی گزارش شده در 1993 در استان پنجاب حدود نیمی از آن ها به مرگ زنان منتهی شده است.

حملات جنسی که توسط شوهران در مورد زنان صورت می گیرد در بعضی از کشورها جرم محسوب نمی شود و از زنان خواسته می شود که تسلیم شوند ودر عمل برای یک زن دشوار است که میزان جراحات وارده بر خویش را بازگو کند مگر اینکه جراحات عمیق باشند .

طبق گزارشات رسیده بسیاری از دولت ها به اهمیت موضوع حمایت قربانیان خشونت های خانوادگی در به کارگیری اعمال تنبیهاتی برای مقصرین پی برده اند.

اعمال سنتی در مورد زنان

(TRADITIONAL PRACTIES)

در بسیاری از کشورها زنان قربانی اعمال سنتی می گردند که صدماتی به حقوق انسانی آنها وارد می آورد علت تداوم این امور تا به امروز به خاطر ریشه دار بودن در فرهنگ و پیشینه جوامع می باشد، از مهم ترین این اعمال ختنه زنان می باشد.

*ختنه زنان(CIRCUMCISION)

- در جوامعی که عمل ختنه در مورد زنان و دختران صورت می گیرد از آنها انسان هایی که هم دچار آسیب بدنی دردناک و هم شوک روحی شدید گردیده اند به جا می گذارد.

- طبق گزارشات سازمان جهانی بهداشت(WHO) 85 الی 115 میلیون زن و دختر در جهان دارای تجربه تلخ ختنه هستند. تخمین زده شده است که هر ساله 2 میلیون دختر ختنه می شوند که بیشتر آنها در افریقا و آسیا زندگی می کنند و تعداد زیادی نیز بین زنان مهاجر و پناهنده اروپای غربی و آمریکای شمالی می توان دید. یک زن نیجریه ای پناهنده شدن در کشور دیگر را به خاطر امکان تهدید در کشورش به علت رد درخواست ختنه دخترش،ترجیح داد.در کانادا ترس از ختنه دلیلی برای تبعید است.

- این عمل در بعضی کشورها جرم محسوب می شود در فرانسه خانواده ای به خاطر مرگ دخترشان بر اثر عفونت ختنه محاکمه گردیدند

* پسر سالاری

(SON PREFERENCE)

- پسر سالاری تاثیرات زیادی بر روی زنان به خصوص زنان آسیایی داشته است که تبعاتی چون سقط جنین دختر ، نادیده گرفتن دختران نسبت به برادرانش در مراحلی از نیازهای اساسی مانند تغذیه ، مراقبت های بهداشت و تحصیل را داشته است.

- در چین و هند تعداد کمی از خانم ها حاضر به تحمل حاملگی تا زایمان در هنگامی که فرزندشان دختر است،می باشند اما تمام افرادی که فرزندشان پسر است تا هنگام زایمان منتظر می مانند.

- طبق گزارشات رسیده از هند تست های ژنتیک برای تعیین جنسیت قبل از بارداری به شغل پر درآمدی تبدیل گشته است.

- کلینیک های تعیین جنسیت هنگامی که اگهی خود را تحت عنوان ؛ این بهتر است که الان با پرداخت 38$جنین دختر را سقط کنید تا اینکه در آینده مجبور شوید 3800$ جهیزیه برایش فراهم کنید)اعتراضات شدیدی از جانب گروه های زنان دریافت کرده است.

- درمطالعاتی که در مورد مایع امنیوتی (مایع اطراف پرده های جنینی) در بیمارستان بزرگ بمبئی صورت گرفت نتایج به دست آمده نشان داد که 95 درصد از جنین هایی که دختر تشخیص داده شدند به سقط منتهی میشوند در مقایسه با درصد اندک مرگ جنین پسر.

- از محمد علی قهرمان سابق بوکس سوال شد چند فرزند دارد جواب داد: یک پسر و هفت اشتباه!!

* مسائل مربوط به جهیزیه و ازدواج زود هنگام:

- در بعضی از کشورها ازدواج مبنی بر پرداخت مقداری پول از سوی خانواده عروس برای خرید جهیزیه می باشدکه ناتوانی در پرداختش موجب خشونت علیه زنان می گردد.

- در بنگلادش عروسی به خاطر کم بودن جهاز دچار از دست دادن قسمت هایی از صورتش به خاطر پاشیدن اسید به دست شوهرش گردید.

- ازدواج زودهنگام قبل از رسیدن به بلوغ جسمی، فکری، عاطفی و از طرفی بدون توافق دختران یکی دیگر از اشکال نقض حقوق بشر است.

- ازدواج زود هنگام و بدنبالش تعدد زایمان اثرات بسیار نامطلوبی روی سلامتی و زندگی زنان دارد.

*خشونت در جامعه

(VIOLENCE IN COMMUNITY)

تجاوز

(RAPE)

تجاوز در هر جایی ممکن اتفاق بیفتد حتی در خانواده. تجاوز در جامعه معمولا در شرایط درگیری های مسلحانه و اردوگاه های پناهندگان صورت می گیرد.

در ایالات متحده یک زن دونده برزیلی در پارک مرکزی نیویورک ابتدا مورد تجاوز و بعد قتل قرار گرفت و برای بار دیگر خشونت مورد توجه قرار گرفت.

آزارهای جنسی(sexual harrasment)

آزارهای جنسی در محل کار مسئله قابل توجهی برای زنان می باشد. کارفرمایان به خاطر رسیدن به مقاصد جنسیشان میان همکاران زن و زیردستانشان به مسئولی خشن تبدیل می شوند و گاهی با وعده هایی مثل اشکالی از ترفیع رتبه یا برعکس تبدیل محیط کار به محیطی غیر دوستانه و غیر قابل تحمل در صدد رسیدن به اهدافشان می باشند.

زنانی که از گرفتن ترفیع رتبه در ازای رابطه جنسی سر باز می زنند خطر اخراج یا نزول پست آن ها را تعقیب می کند.

وجود آزارهای جنسی در محل کار نباید به منزله امری که به شان و شخصیت زن خدشه وارد می آورد تلقی شود و شاید تنها بتواند انعکاسی از غیر حرفه ای بودن کار زنان کارگر در مقایسه با کارفرمایانشان باشد ولی در هر صورت شکلی از تبعیض جنسی محسوب می شود.

بهره کشی و استثمار زنان

(prostitution and trafficking)

زنان غالبا با وعده های فریبنده به دام استثمارمی افتند. آژانس های شوهریابی با وعده ی پیدا کردن شوهر مناسب و فرستادن زنان به کشورهای خارجی نمونه بارز این است در نتیجه این امر زنان خودشان را در مکان های غیر قانونی محدود و در شرایط بیگاری محض می بینندکه هم از لحاظ فیزیکی دچار مشکل می شوند و خبری از پاسپورتشان هم نیست.

تعداد زیادی از زنانی که دچار این امر می شوند از ابتدا خبری از این امر ندارند، آنها تنها قسمتی از پولی را که مشتریانشان به صاحبان خانه های فساد می دهند دریافت می کنند و خود را درگیر سیستمی می بینند که عملا چاره ای ندارند و موقعیت پر از آزار جنسی خود را درک می کنند از آنجا که بهره کشی به عنوان امر غیر قانونی در بسیاری از کشورها محسوب می شود اما از طرفی برای فردی که مورد بهره کشی قرار گرفته است نیز سخت است که برای حمایت از سمت دیگران قدم پیش بگذارد یا اینکه بخواهد از خانه ی فساد فرار کند قوانین مجازات به ندرت شامل مشتریان می گردد.

در تایلند زن قربانی استثمار بعد از شکایت به پلیس با پرداخت جریمه توسط مشتریانش دوباره به همان خانه قبلی برگردانده شد.

ازدیاد خریدو فروش زنان در آسیا غوغا می کند.در حاشیه مرزها زنان و دختران زیادی خرید و فروش می شوند که غالبا مرزداران نیز در آن شریک اند .

تورهای سکس از کشورهای در حال توسعه، صنعت سازمان یافته ای را در کشورهای اروپایی پیشرفته تشکیل داده اند.

خشونت علیه کارگران زن مهاجر

workers violence against women migrant

زنان مهاجر اغلب کشورهایشان را به خاطر بهبود شرایط زندگی و دستمزد بیشتر ترک می کنند اما سود واقعی از طرفی شامل کشور مبدا واز طرفی شامل کشور مقصد می گردد.

برای کشور مبدا پولی که از کار زنان برای خانواده هایشان فرستاده می شود به عنوان منبع درآمد محسوب می گردد و کشور مهاجر پذیر از نیروی کار آن ها با پرداخت دستمزد کم سود می برد. گاهی مهاجرت شکل تراژدی به خود می گیرد که زنان دچار آزارهای جنسی نیز می گردند.

طبق گزارشات رسیده از محققین مستقل حقوق بشر در خاورمیانه زنان مهاجر در کویت قربانی خشونت های جنسی به دست کارفرمایانشان هستند و در صورت شکایت بعد از مدتی دوباره نزد همان کارفرما فرستاده می شوند یا حتی توسط خود پلیس مورد خشونت قرار می گیرند.

شرایط کاری غالبا تهدید آمیز و رعب آور است و کارفرمایان مانع فرار زنان و استفاده ی آنان از پاسپورت می شوند.

خشونت علیه زنان در جنگ ها

violence against women in situation of armed conflict

اما تجاوز هنوز به عنوان سلاح جنگی مورد استفاده قرار می گیرد استراتژی ای که دولت ها برای شکست و تحت کنترل در آوردن رقبایشان در جنگ استفاده می کنند .

سربازان جنگی عمدا زنانی از گروه های نژادی مختلف را آبستن کرده و اگر از زمان سقط آن بگذرد دیگر مانع این کار می شوند.

در چهارمین کنفرانس جهانی زن، تجاوز در جنگ یک جنایت جنگی محسوب می شود که تحت شرایط خاصی به قتل عام تبدیل می گردد.

دختران جوانی از کشورهای اشغالی و مستعمره که در طول جنگ جهانی دوم توسط افسران ژاپنی مورد خشونت قرار گرفته اند وقایعی را که در محتوای تاریخی شان رخ داده به صورت درام درآورده اند و مدعی حقوق از دست رفته شان از سردمداران ژاپن شده اند.

این نمونه ی بارزی از تجاوز است که عناصرحیاتی جامعه و فرهنگ را مختل می کند.

خشونت علیه زنان و کارگران پناهنده و بی خانمان

violence against refugee and displaced women

زنان و بچه ها اکثریت قریب به اتفاق جمعیت پناهندگان را در سراسر جهان تشکیل می دهند و اغلب انسان هایی ضعیف در برابر خشونت و آزار هستند. در اردوگاه ها ی پناهندگی آن ها معمولا توسط پرسنل اردوگاه ها، نظامیان گروه های دستگیری و مردان پناهنده به طرز وحشتناکی مورد تجاوز قرار می گیرند.

گزارشگر ویژه طی فراخوانی راه کارهایی چون بهبود امنیت، گماشتن افسران زن آموزش دیده در تمام مراحل پناهندگی، شرکت دادن زنان در تشکیلات سازمانی اردوگاه ها و مقصر دانستن دولت و مسئولین نظام در صورت بروز خشونت را ارائه داد.

گام های قانونی در جهت نشان دادن خشونت به عنوان جرم

violence against womenlegal steps to criminize

- در ژولای 1991 مکزیک به حذف این قانونش پرداخت که اگر مردی به دختری کم سن تجاوز کند در صورت تمایلش به ازدواج با او مقصر شناخته نمی شود.

در 9 ژوئن 1994 ایالات متحده کنوانسیونی در امریکا تحت عنوان جلوگیری ،تنبیه،ریشه کن کردن خشونت علیه زنان را تدارک دیدند.

ابزارهای جدید بین المللی که تمامی خشونت های جنسی را بی حرمتی به حقوق بشر می داند.

در استرالیا یک کمیته ملی برای خشونت علیه زنان سازماندهی شد، جهت تعدیل تکامل قوانین و اطاعت از آنها در یک سطح ملی مانند قوانین آموزش.

در ترکیه وزیر امور زنان اهداف مهمش را توسعه دادن حقوق زنان و قوت بخشیدن به نقش زنان در اقتصاد،جامعه،مسائل مذهبی و فرهنگی و قوانین در دست اقدام جهت جلوگیری از خشونت و سازماندهی کردن دادگاه های مخصوص زنان،درمان های روانی زنان،وجود پناهگاه هایی در حومه شهر برای زنان،امدادگران زن اموزش دیده جهت کمک به قربانیان.

در بورکینوفاسو آگهی های قوی به صورت مجزا در حد یک برنامه تلویزیونی رادیویی جهت ناسالم قلمداد کردن عمل ختنه اعلام گردیده است که هدفش آموزش و بالا بردن آگاهی عموم از پیامدهای خطرناک این عمل می باشد.

مثال های بالا نمونه هایی از گام های اولیه جهت ریشه کن کردن خشونت را نشان می دهد که برای تحقق این امر یا حداقل جلوگیری از بدتر نشدن وضع تلاش همگانی جهت حفاظت زنان در سطوح ملی ،محلی،بین المللی نیاز است.

تغییر عادات و نظرات و روحیات مردم در مورد زنان وقت زیادی شاید به اندازه یک نسل ببرد. بالا بردن سطح آگاهی ها نسبت به زنان ،آموزش مردان و پسران در نگاه به زن به عنوان یک همسر ارزشمند در زندگی و اینکه تکامل ودستیابی به صلح تنها با برداشتن قدم های قانونی جهت حفاظت حقوق زن اهمیت پیدا می کند.

رد کردن مسائل سنتی ، معنای دقیق جنسیت ،سکسوالیته،وبرابری حقوق زن و مرد مسائلی هستند که باید مورد تجدید نظر قرار گیرند .تقلیل خشونت با مبارزه طلبی در راه مسائلی چون جنسیت و نقش مهمش و مسائل مربوط به قدرت پررنگ تر می شود.

25 نوامبر روز جهانی مبارزه با خشونت

منبع:

Published by the united nations department of public information




  • قالب وبلاگ | قالب وبلاگ | بلاگ اسکای