سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : چهارشنبه 87/6/20 | 8:0 عصر | نویسنده : بانو

 ترور یک فعال حقوق زنان در افغانستانآفتاب: رییس وزارت امور زنان ایالت قندهار افغانستان و از فعالان حقوق زنان در این کشور، روز دوشنبه در اثر شلیک گلوله دو مرد دوچرخه سوار در نزدیکی خانه خود کشته شد. به گفته مشاور وزارت زنان در کابل صفیه احمد جان در حالی که عازم دفتر کار خود بود با شلیک 4 گلوله توسط دو فرد ناشناس به قتل رسید. او نخستین مسئول دولتی زن افغانستان است که به دست مخالفان دولت ترور می شود.

خبرگزاری آسوشیتد پرس با اعلام این خبر به نقل از علیم صدیق،سخنگوی نیروهای دستیار سازمان ملل در افغانستان نوشت که سازمان مل از این قتل بیرحمانه و بی دلیل به شدت وحشت زده است.


 

 

 


صدیق افزود: آنچه که ما درافغانستان به دنبال آن هستیم، صلح،توسعه و پیشرفت است واین خواست اکثریت مردم این کشوراست که ازاین قتل وحشت زده هستند. شاید علت این قتل این باشد که خانم احمد جان از فعالان جدی حقوق زنان افغان و از مخالفان صریح رژیم طالبان بود و در منطقه ای زندگی و کار می کرد که جنگجویان طرفدار طالبان به شدت در آن فعال هستند. 

هنوز هیچ فرد یا سازمانی مسئول قتل خانم عمه جای را برعهده نگرفته اما به احتمال قوی هواداران رژیم سابق طالبان در این ترور دست داشته اند.

در زمان رژیم طالبان، قندهار از مراکز اصلی قدرت آنان بود و در ماه های اخیر، این ولایت و برخی دیگر از مناطق جنوب افغانستان شاهد فعالیت افراد مسلح وابسته به طالبان بوده است. افراد وابسته به طالبان در گذشته مسئولیت ترور تعدادی از مقامات دولت افغانستان را برعهده گرفته اند. از جمله، اوایل ماه جاری طالبان اعلام کرد که مسئول قتل والی ولایت پکتیا بوده است که در یک بمب گذاری انتحاری کشته شد.

گفتنی است پس از سقوط رژیم طالبان و تشکیل دولت جدید و دموکراتیک این کشور با تصویب قوانین جدید، وضعیت زنان افغانستان نسبت به گذشته بسیار بهبود یافت. در قانون اساسی جدید این کشور جایگاه و حقوق زنان در زمینه فعالیت های سیاسی و اجتماعی به رسمیت شناخته شده است و اکنون زنان افغان از حقوق نسبتاً مساوی با مردان برخوردار بوده و حق انتخاب کردن و انتخاب شدن را دارند.

اما تغییر قوانین لزوما به معنی حل مشکلات زنان افغان نیست و بساری از فعالان حقوق زنان در این کشور می کوشند که با بالا بردن سطح سواد و توانمند سازی زنان افغان به آنها در برون رفت از شرایط اقتصادی،اجتماعی و معیشتی دشوار گذشته کمک کنند و این اقدامی است که جنگجویان باقیمانده از رژیم طالبان نمی توانند به راحتی تحمل کنند




  • قالب وبلاگ | قالب وبلاگ | بلاگ اسکای